söndag 24 oktober 2010

Inspirationens källa genom alla tider - kvinnan

"You see, I've always wanted to be a painter, and like many artists before me, the female form has always been a great source of fascination. I've always been in awe of the power they posses." - Ben Willis, Cashback

"I read once about a woman whose secret fantasy was to have an affair with an artist. She thought he would really see her. He would see every curve, every line, every indentation and love them because they were part of the beauty that made her unique."- Ben Willis, Cashback

Muser har alltid fascinerat mig. Hur de kan inspirera någon på en sån nivå att konstnären kan skapa någonting som får hela världen att skaka. Kreativiteten är viktig för mig, att jag kan låta mig inspireras. Men ännu vackrare är kanske att kunna inspirera andra, och låta konstnärer världen över att föda egen konst och dela mig sig till andra.
Muserna har någon magisk kraft över sig, precis som Anne Boleyn hade över Henry VIII. En kärleks kraft och en typ av dragning som gör personen i fråga helt apatisk och utan någon chans att vara tillräcklig, i kungens fall i alla fall. Det är med lite skräckblandad förtjusning jag läser om världens mäktigaste män, i konstens, politikens och musikens mystiska världar och deras svaga punkt, hans stirriga kärlek till sin kvinna eller man.
Jag läste en gång en bok om Geishans historia, hur de kunde få män att bestiga berg och gå genom eld bara för att få ett svar på deras kärleks dikter. Vilken makt och en helt absurd förmåga att styra över någons öde.

Jag såg filmen Nine igår, och den filmen handlar kort och gott om alla en filmregissör och hans muser, alla hans kvinnor, all hans inspiration. Hans nio kvinnor, och hans olika kärlek till dem. Jag vet inte, men jag blir så intresserad av hur man kan ha makt över någon på der sättet. Hur man genom ens existens kan inspirera och trollbinda utan att ens vara medveten om det? För vissa kvinnor, inspirationskällan till många stora män, var ju inte ens medvetna över vilken makt de hade. Att ens energi bara flyger omkring en, undermedvetet för en själv. Tänk om muserna genom tiden själva hade kunnat ta del av sin egen inspiration? Tror ni att det skulle fungera? Antagligen inte.

Salvado Dali har målat av sin fru Elena Ivanovna Diakonova.

Leonardo Da vinci och hans mytomspunna Mona Lisa. En tavla som han bestämt släpade med sig under hans sista år i livet. Kunde inte släppa henne.


John Lennon och hans Yoko Ono.

 

Lord Frederic Leighton har målat av hans eldiga Queen Jane Greyi tavlan "Fleming June".

 

Pablo Picasso har här målat av Marie-Thérèse Walte.

 

 Toulouse-Lautrec, och hans rödhåriga Misia Godebska Sert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar