onsdag 24 november 2010

Onsdag

Ligger och studerar den yrande snön utanför mitt fönster. Mina ljus håller på att ta slut här hemma i stugan och jag är sjuk. Det är en sån här dag man önskar att någon kan komma och överraska med en korg med fika och en bra film. Och mer ljus. Allt blir så mycket bättre med tända ljus, inte sant?

Idag är det en månad kvar till julafton och Halland med massor av släkt, mat och skratt. Jag skulle nog inte kunna se fram emot någonting annat så mycket som jag ser fram emot en promenad över Hallandsåsen med mamma och Annika, julstök i köket och doften av apelsin, saffran och glögg.
Det är två år sen sist jag firade jul i Sverige och det ska bli så härligt med alla gamla traditioner och fina ansikten. (Åh, det är ju dags för julklappshopping nu också - det är så kul att försöka hitta den ultimata och mest överraskande julklappen.)

Jag funderar på att ha en julknytis med vännerna faktiskt. Massor med mat, stök och bök, glögg och massor med fnitter. Allt uppdukat på mattan här hos mig med ljus och pynt och fina klänningar.
How about that?

3 kommentarer:

  1. ...ikke helt sikker paa hva "julknytis" er...! , men hadde jeg vaert i sverige, hadde jeg kjempegjerne kommet, surely :)
    koselig aa peppe julestemning litt naa fremover!

    god bedring.

    x

    SvaraRadera
  2. Om du hade varit i Sverige hade du blivit bjuden, utan tvekan! Vad knytis betyder är att det är som en middag men alla tar med sig någonting i matväg. Så en julknytis är det julmat som gäller! :)

    SvaraRadera
  3. :) tusentakk!

    moro navn! i australia kaller de det "potluck"(not knowing what pots you'll end up with on the table, trusting the luck!), i norge sier vi "spleiselag"(spleise= dele paa utgiftene/arbeidet osv)..., og her...vet jeg ikke helt hva det kalles..., men Latitudinal Cuisine og noen av de andre "supper clubs" fungerer paa den maaten - og jeg er veldig fan!
    bring a dish for the feast.

    SvaraRadera